tisdag 31 januari 2017

Timing

Att ta med sig ett rejält mått av självkännedom vid sitt intåg på börsen kan jag varmt rekommendera. Jag vet jag i nuläget inte har kunskaperna som krävs för djuplodade analyser likt många andra bloggare, vilket är helt naturligt utifrån den korta tiden jag hållit på med detta.

Sannolikheten att jag skjuter mig i foten med att köpa till exempel Axfood, Castellum, H&M, Investor eller JNJ kan jag i alla fall klassa som låg. Stora och stabila bolag med god historik. Kanske att jag kommer in i ett skede då börsen är dyr men må så vara, jag kommer att hänga kvar tillräckligt länge för att det ska reda ut sig. Samt att jag inte har något intresse av att stå på kantlinjen och titta på.

Ärligt talat kommer jag inte ta mig hela vägen till att bli en börsguru, det är både spännande och intressant, men i slutändan bara ett redskap till att uppnå passiva inkomster och ekonomisk frihet för mig.

Så här i början vill jag ge snöbollen en så rejäl knuff som möjligt och mina inköp styrs väldigt mycket efter utdelningsdatumen. Clas Ohlson som delar ut i september och kommer inte bli relevant för mig att köpa förrän juli som tidigast. Fokus ligger på bolag som delar ut nu under våren, eller delar ut månads- och kvartalsvis.

Självklart köper jag inte in mig om något händer som gör att jag tappar förtroendet för ett bolag, eller om prislappen uppfattas som väl hög, en viss nivå av analys finns det. Men i stora drag är det timingen inför utdelningarna som styr, jag vet inte hur många av er som resonerar på detta viset?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar