torsdag 23 februari 2017

Lönevaka 2.0

Vid mitt första jobb på reklambyrå i Stockholm fanns det ibland vanan att gå upp på krogen den 24e med några få kronor på kontot, beställa in en öl och en Fernet, för att sedan kunna betala notan när klockan slagit tolv och det fanns pengar på kontot igen. Nu för tiden har jag en annan slags lönevaka.

Mätaren mot mitt mål om ekonomisk frihet tickar upp, decimal för decimal. Mitt Google Sheets gör ett godkänt jobb med att visa den direkta kopplingen mellan investeringarna och målet med dem. I dagsläget ligger mätaren på 8,1% (går jag all in på aktier idag sätter den sig runt 32%). Än så länge är det 29 helt fria dagar ihopsamlade. Jag ser det som att jag säkrat upp för när det är skottår i februari framöver.

Att göra tre månaders jobb på två månader är bakom mig nu, insatsen täcker mer än väl årets aktieutdelning från det egna företaget, som i sin tur kommer att ge mig en hel månad av täckta utgifter via utdelningar. Utdelningen sker under hösten så framtida jag får lämna ett tack till nutida jag (påminn mig om 7 månader).

Har initierat en post i Kinnevik, tillsammans med Investor kommer de att få ta plats som investmentbolag-delen i portföljen. Merparten av lönen som trillar in i natt kommer läggas på mina svenska innehav som delar ut under våren. Utöver Investor och Kinnevik planerar jag att fylla på i Axfood, Cloetta, Nordea, Skanska och Swedbank.

När den svenska utdelningssäsongen lugnat ner sig efter maj månad blir det till att kika närmre på en del amerikanska/kanadensiska innehav så som Coca Cola, Digital Realty och Northwest Healthcare bland andra.

2 kommentarer:

  1. Gott jobbat! Skönt det är klart nu. Jag har personligen svårt att hitta något att köpa för tillfället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag håller mig till att köpa månadsvis, alltid. Har inte en aning om det kommer bli billigare eller dyrare om 2, 6 eller 12 månader så det blir bäst så.

      Radera