tisdag 24 januari 2017

Lågt hängande frukt

Har den senaste tiden stuvat om en hel del i privatekonomin, enkla ingrepp med tydliga resultat. Abonnemang har strukit på foten, banker har byts och jag har ett nytt kort i plånboken. Jag skulle kunna skriva en clickbait-titel på det här inlägget i stil med "spara tusentals kronor med några klick" utan att överdriva.

En del av dessa punkter har jag skrivit om tidigare, här är det sammanfattade resultatet: 

Avslutat avgiftbelagda tjänster hos Swedbank och bytt till Skandia. +468 kr per år. 
Sagt upp tv-abonnemanget. +3 576 kr per år. Jösses. 
Nedgraderat telefonen från Halebop Liten till Halebop Mini. + 840kr per år. 
Bytt till Spotify Family istället för Premium. +294 kr per år. 
Skaffat Shell och Preem Mastercard istället för Swedbanks kort, och maxat summorna som ger ränta. +362 kr per år. 
Backar upp foton med Google Photos istället för iCloud. +108 kr per år. 

5 648 kr om året är en rejäl skillnad på utgiftsidan. När det kommer till hur det påverkar aktieportföljen och målet att kunna leva på utdelningar blir det ännu tydligare. 141 000 kr mer hade behövts till portföljen om jag räknar med ett 4-procentigt uttag årligen. Det blir genast värt de timmarna det tog att göra de här förändringarna. 5 648 kronor är några arbetsdagar, men för 141 000 kronor så handlar det om månader av extra arbete.

Nu har jag gått igenom mycket av det basala, de lågt hängande frukterna och kan skifta fokus. Jag får samma känsla av det här som efter att ha rensat i källarförrådet. Energi till nytt, till att producera, till att bli bättre på börsen och bloggen. Producera VS konsumera har en tydlig vinnare.

5 kommentarer:

  1. Det är en hel del pengar du sparat där bara genom att genomföra några "enkla" åtgärder. För egen del så ligger "tv-abonnemanget" löst till, det är mycket pengar som försvinner där på ett år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är helt galna summor som har gått till Comhem. Jag använder Netflix så mycket mer när jag väl kollar på tv, för en tredjedel av priset. Det hänger bra ihop med tanken att lägga sina pengar där man lägger sin tid.

      Radera
  2. Inspirerande att du tagit tag i din ekonomi. Varje krona sparad ger glädje. Bästa är när man kan sänka kostnaden utan att det påverkar ens livskvalitet negativt. Du kommer älska Preem och Mastercard. Som grädde på moset skulle du kunna byta ditt Halebop Mini mot att bli min Vimla vän. Du får en månadskostnad på 90 kr istället för 99kr som du har idag. 3 första månaderna kostar endast 40kr per månad.
    20 gb data gratis som välkomstpresent. Därefter 2 gb data per månad istället för 1 gb som du har nu. Du får 60 samtal per månad istälet för 50. Du kan även göra som jag gjort och värva dina närmaste och på så sätt ringa gratis på sikt. Jag har själv 15 Vimla vänner och kommer därför ringa gratis resten av mitt liv.
    Har skrivit ett inlägg på min blogg om det. Länken du behöver finns nedanför här. Genom den skänker jag dig 10kr rabatt så länge du har abonnemanget. Det är ingen bindningstid heller så vill du byta så småningom kan du göra det direkt. Bästa hälsningar Slimis

    https://vimla.se/?201605250938281876

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är helt övertygad om att det blir ett byte och tackar för länken (och de 108 kronorna om året till en början)! Behöver en helg så jag har tid att läsa igenom deras hemsida sen blir det åka av. Toppen!

      Radera
  3. Gör som du tycker känns bäst själv :) Jag älskar iallafall Vimla då de gjort mitt liv bättre genom att jag ringer gratis. Att dom skänker pengar till välgörenhet gillar jag också. Sist fick Djurens vänner 150 000 kr och nu ska ung cancer få 150 000 kr. När man är medlem får man rösta vart dom skänker pengarna. Att jag även är aktieägare i Telenor som äger Vimla gör inte saken sämre :) Ha en trevlig helg. Mvh Slimis

    SvaraRadera