tisdag 9 maj 2017

Paradox in i portföljen

Vanligtvis gör jag inte några större köp så här mitt i månaden, men tack vare min härliga regel om att all profit från Tradera eller Blocket går direkt till aktieportföljen, så plockade jag hem en del Paradox. Det är en investering som faller en bit utanför ramarna kring de bolag jag brukar köpa men jag gör det med en klar målsättning, en tydligt nedskriven plan om hur jag ska förhålla mig till innehavet.

Det kommer ta mig cirka tre år att månadsvis placera den summa likvider jag i nuläget sitter på. Den summa jag lade på de 118 Paradox-aktierna hade annars legat på ett räntekonto en lång tid framöver, med en väldigt begränsad potential. I bästa fall blir det en stadig utdelningstillväxt hos Paradox och de får en mer naturlig plats i portföljen, men det ser jag som osannolikt inom de närmsta åren. Runt 4% direktavkastning som de behöver komma upp i för det är rätt avlägset. Det jag tror mer på är en fortsatt stark resa för aktien, och att jag när min kassa med likvider har tunnats ut kan ta hem en vinst i Paradox som läggs på vad jag då anser vara en stadig utdelare.

Det är tanken i alla fall. Good game alla 1337-gamerz.


2 kommentarer: