onsdag 15 februari 2017

Min näst bästa sysselsättning

Företaget jag driver är nu uppe i sitt sjätte verksamma år. Första året var i form av en enskild firma, det var tillräckligt att stå i under uppstarten och EF var då enklare att starta än ett AB. Efter ett år bytte jag bolagsform till aktiebolag, av en hel drös av med skäl. Bland annat skatter, skyldigheter, utdelningar och separationen mellan mig som person och företaget. TV och media är den bransch jag satt mig i och den har i alla fall enligt mina bokslut varit en stabil bransch.

Fortsätter jag på inslagen bana har jag kommit en bra bit mer än halvvägs in på firmans livslängd. Det som började som en hobby är nu ett jobb och jag försöker kräma ur så mycket som möjligt från det. Maskinen som behöver massvis av underhåll och framförallt tid ska bytas ut mot en passiv variant. Målsättningen med firman är att kunna maxa lönen till brytgränsen och att maxa utdelningen, varje år. Det behövs tre till.

I backspegeln var och är den egna firman helt rätt beslut. Har inte haft ett kontor att gå till de senaste sex åren, eller behövt fundera över om det är ok att ta en promenad klockan 14:30 mest för att solen skiner. Storhandla när folk sitter på kontoret? Visst! En försmak av de fria dagarna, med nackdelen att de ofta måste pusslas ihop med en åtta timmars arbetsdag. Det är just därför jag ägnar mig åt sparandet och investeringarna. Kör eget om du har en idé som du tror håller, går det som planerat är det enklare vid övergången till ekonomisk frihet att till exempel gå ner i arbetstid. Eller bara köra på för att det ska gå snabbare. Med de förutsättningarna så är det i nuläget och några år framöver min näst bästa sysselsättning.

2 kommentarer:

  1. Visst är det härligt att vara sin egen. Såklart det är mycket jobb och lite oroligt ibland, men jag ångrar mig inte en sekund.

    Jag skrev ett inlägg igår om skillnaderna mellan Aktiebolag och enskild firma:

    http://vardagsekonomi.blogspot.se/2017/02/aktiebolag-eller-enskild-firma.html?m=1

    Allt gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En bit in på vägen så även företaget har en buffert blir det desto enklare. Jag har inte kunnat sätta något mål då det är inflödet av projekt som styr detta, men minst ett års löneutbetalningar på kontot drar ner orosmomenten rejält. Efter att tag byggs det även upp momentum med återkommande kunder som får saker att rulla.

      Radera