tisdag 28 mars 2017

Ett annat sorts kärninnehav

Apple Inc. En logotyp jag stirrat på de senaste tio åren i minst åtta timmar om dagen har nu också tagit sig in i portföljen. Jag siktar på att hålla dem på 1%-nivån medan portföljen växer, köpet görs mestadels av intresse för företaget men på goda grunder. Jag tror att Apple har en hel del att komma med och att priset kommer ticka vidare uppåt. Deras Pro-datorer har stått vid sidolinjen länge och det är många som inväntar vettiga alternativ att uppgradera till. Det och en mer uppstyrd linje av iPhone och iPad gör att jag ser det som ett bra läge att gå in nu.

På längre sikt kommer de spela en stor roll i automatisering och smarta hem, tillräckligt många har accepterat inlåsningen i deras system (iCloud, iTunes, Apple Pay etc.) att de har möjlighet att bli ledande i den växande sektorn.

Direktavkastningen är låg, 1,62%. De drar snittet i min portfölj men bara lite, på uppsidan har jag ett innehav som jag kan och tror på.

2 kommentarer:

  1. Fint bolag :) Själv har jag aldrig gillat Apples produkter. Förstår inte att folk kan betala så mycket för en iphone. Köpte själv en Huawei för 1500 kr nu sist. Men många andra älskar deras produkter och det är huvudsaken för att bolaget ska gå bra. Hoppas det blir en fin investering på sikt.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. En ny regel för portföljen kanske: Köar folk i en vecka för att köpa företagets nya produkter :)

      Skulle vilja se Axfood marknadsföra vispgrädde på det sättet.

      Radera