torsdag 6 april 2017

Har det bara gått fyra månader?

I juletider 2016 började jag ta tag i min ekonomi på riktigt. Sträckläste bloggar i timmar och kände att det fanns en hel värld där ute att lära av, det gör det fortfarande. En buffert har jag alltid haft, oavsett om det varit från veckopengen som grabb eller nu från lönen, kunskapen om hur pengarna bäst förvaltas däremot har varit bristande. Så den här omställningen i livsstil har inte direkt varit från 0 till 100. Snarare 80 till 100. Det har funnits saker att förbättra och trimma.

Den här månaden kommer jag ta mig över 10 000 kr i passiva inkomster per år. Jag skulle kunna leva gott på den summan i en månad. Som egenföretagare är det en rejäl lättnad att ha 10 000 kr om året i ryggen, även fast det bara är början på vad jag håller på att bygga upp. 2017 har varit präglat av arbete men jag finner kompensationen helt acceptabel. En extra utdelning är planerad nu under våren och mitt kapital är då uppe i 45% av det jag behöver skrapa ihop innan jag checkar ut från arbetslivet.

Nu ska jag ut på promenad med en ljudbok från Storytel som Petrusko nyligen tipsade om, samt tycka att det är lite festligt att portföljen, inklusive fonder, har klivit över 200 000 kr.

2 kommentarer:

  1. Grattis till 200 000 kr i portföljen.
    Hur mycket siktar du på att ha i portföljen/utdelningar innan du slutar jobba?
    / MVH http://money-f-nothing.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Portföljen kommer sätta sig strax under 2 miljoner. Jag räknar inte med, men hoppas att min kreativitet kan landa några extra inkomstströmmar också utöver aktieportföljen.

      Du har kommit en bra bit på vägen ser jag, snyggt jobbat.

      Radera