måndag 8 maj 2017

Det finns fortfarande ingen gratis lunch

Appen Karma lanserades i november 2016 med målet att minska matsvinnet. Deras 'selling points' är ät gott, spara pengar och rädda miljön. Tre saker jag ofta och gärna ägnar mig åt, men efter att ha laddat ner appen märker jag att jag missförstått deras verksamhet till viss del. Karma är just nu ingen genväg till att kunna köpa matvaror billigt, utan snarare ett sätt att för restauranger, bagerier och caféer att sälja maträtter som annars skulle slängas, till ett rabatterat pris.

Matvaror finns med som kategori men är väldigt underrepresenterad. Eftersom min konsumtion av mat utanför hemmet är väldigt begränsad, och om man bryr sig om sin sparkvot bör det vara så, är appen ingen direktträff här.

Jag är bosatt i Sveriges fjärde största stad och det är ganska glest med anslutna restauranger. Scrollar jag ned några mil till Stockholm ser det desto tätare ut, det är ändå rimligt att det börjar så och om tjänsten tar fäste lär det spridas mer.

Matsvinn är långt upp på listan över onödiga företeelser, att reducera svinnet med hjälp av befintlig teknik ger jag två tummar upp till, även om Karma i nuläget inte är helt i linje med min livsstil.

Inlägget är helt osponsrat.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar