fredag 3 februari 2017

Vart är vi på väg?

Kristian Luuks paradreplik till trots ska det här inlägget inte handla om Fredagsmysmed sprängfyllda godispåsar och Cola i kylen, utan blir snarare ett meta-inlägg om bloggen i sig. De senaste dagarna har jag frågat mig själv vad den har och ska ha för syfte. Enstaka inlägg om någon aktie som köpts kommer läggas åt sidan, konstanta portföljuppdateringar likaså. Portföljen och dess utdelningar finns ändå i separata sidor i menyn och jag håller dem uppdaterade. De har sin plats då jag tycker det är intressant att jämföra och diskutera.

Det jag är mer intresserad av är en livsstil där sparande och ekonomi används till ett mer givande liv, där en stor del är ekonomisk frihet. Mixen av smart designad sparsamhet, gör-det-själv och att komma ur loopen av konsumtion och ekorrhjul. Där tycker jag det börjar bli riktigt spännande. På den fronten känner jag att jag har något att bidra med och det borde även reflekteras i bloggens innehåll för att det här ska bli bra.

Onkel Tom, vars nya podcast jag ser som ett strålande tillskott i min spellista, ber oss dela inlägget Till bloggarnas försvar! som tangerar detta ämne med frågan om kvalité. Jag tror Fribiljetten blir bättre med mitt nya ingångsläge och känner mig laddad att skriva om saker jag bryr mig om.

Enstaka milstolpe tycker jag har sin plats i ett motiverande syfte. Aktieportföljen passerade 100 000 kr idag och en extra härlig fredagsöl har lagts på kylning (Sierra Nevada - Bigfoot).

4 kommentarer:

  1. Givetvis ska du bara skriva om sådant som verkligen är viktigt för DIG! En blogg fyller många olika uppgifter men en av den viktigaste är att man själv tvingas till eftertanke och inte så oofta kan får man nya ideer och insikter under tiden man skriver. Att skriva mest för din egen skull är det viktigaste.

    Mvh // Procentpanik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Definitivt! Har inget emot att det tagit några inlägg att hitta rätt infallsvinkel och ser fram emot fortsättningen.

      Radera
  2. Precis hittat hit. Jag har liknande tankar som dig om innehållet i min blogg. Blir kul att följa dig.

    Allt gott

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det finns så klart en plats för ekonomi-snacket, det är ju en stor del av varför vi är här. Men att få in mer personlighet istället för att bara följa ekonomibloggs-mallen låter mer intressant i längden. Trevlig helg!

      Radera