lördag 22 april 2017

Vi tar en kopp

Vid min resa till Seattle i somras besökte jag Starbucks på deras hemmaplan, där allt började. Deras allra första butik är bevarad i originalskick och fullt i drift, i samma stil som vid premiären. En annan specialare i Seattle är Starbucks Reserve Roastery & Tasting Room, ett 1400 kvadratmeters kaffemecka. De rostar sina olika typer av specialkaffe där och håller smakprovningar för allmänheten. Det hela är extremt snyggt och extremt proffsigt.

SBUX som Starbucks heter på börsen var mitt första utländska innehav och har nu vänt upp från en dipp sedan jag först investerade. Varumärket är urstarkt och butikerna välbesökta. På pappret är de stora och växer och deras nya satsningar med mer lagad mat, drinkar och kvällsöppet tyckte jag såg lovande ut på flera håll i USA. Ett bra sätt att hålla igång affärerna längre in på kvällskvisten.

Jag fyller sakta men säkert på mitt innehav för att hålla Starbucks på 1-2% av portföljen. Inlägget skrivs med hjälp av ett iskallt glas kallbryggt etiopiskt kaffe från deras egna utbud av hela bönor. Kaffet kallbryggs hemma så klart, jag vet inte sist jag själv betalade för en färdig kopp kaffe.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar