söndag 5 februari 2017

En riktigt snabb prognos

Tänkte jobba fram en överblick av vad som komma skall och när jag kan ro det här projektet om ekonomisk frihet i land.

Jag utgår från 25 gånger de årliga utgifterna med ett 4-procentigt uttag per år i slutändan. Det här är snabbt räknat i syftet att få fram en ungefärlig tidsram och jag har medvetet skippat några parametrar. Summan för de årliga utgifterna kommer att förändras, det är jag övertygad om. Jag amorterar på bolån och förhandlar om avtal till exempel som sänker summan, men jag ska även in med ett snitt för kostnaden för resor. Eventuellt jämnar det ut sig, men för att få fram en ungefärlig tidshorisont kör vi på siffran i dagsläget. Det handlar om utgifter på 74 356 kr per år.

Idag. Februari 2017. Portföljen sitter på 102 471 kr med utdelningar på 4 617 kr. Det tillsammans med inkomster från räntekonton sätter mig på 7,3%.

Om ett år, februari 2018 kommer jag dels ha återinvesterat utdelningarna och lagt in 252 000 kr från min buffert. Portföljen landar då på 359 000 kr. Håller jag uppe avkastning på 4,5% landar utdelningarna på 16 155 kr. Jag har då kommit 21,7% på vägen.

Ett till år, februari 2019. Återinvesterade utdelningar, samma summa som sätts in. Portföljen har vi då på 627 155 kr och utdelningarna på 28 221 kr. 38% på vägen efter två år, 138 fria dagar per år, det tar sig.

Februari 2020. Samma visa. Portföljen på 907 376 kronor. Utdelningar på 40 831 kr. 55% på år tre.

Här omkring tar nuvarande buffert slut om jag bestämmer mig för att hänga upp skylten och sluta jobba idag. Men väckarklockan inför morgondagen är ställd så vi rullar på. Det betyder att i det här tempot kommer jag runt 17% närmre målet varje år, vilket ger mig fem och ett halvt år kvar till 100%. Värt att fundera på är att jag behöver egentligen bara jobba som idag i tre av de åren för att portföljen ska bli tillräckligt stor. Vill dock sprida ut investeringarna över tid, kanske hittar något lösning med att trappa ner jobbet på vägen. Får prao:a som ekonomiskt fri ett tag.

Att lämna ekorrhjulet vid 35 känns extremt mycket mer lockande än 65. Jag kommer göra en mer exakt prognos men det känns som en bra morot ha någon slags överblick. Vi rullar på!

8 kommentarer:

  1. Intressant med denna beräkning. Hur tänker du kring barn, bostadsköp, bröllop mm som kostar en del? Det kan ju ha rejäl påverkan på kalkylen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Barn: Ligger inte på horisonten under ackumuleringsfasen. Jag redigerade inlägget när jag insåg att det behövs 3 år av arbete under de 5 till 5,5 år som jag tänkt investera för att nå summan jag siktar på. Där sitter nog lösningen på att få upp de passiva inkomsterna, utrymme att jobba upp mer än vad jag behöver för min livssituation just idag.

      Bostad: Har sedan 2011 ägt en till 55% belånad bostadsrätt centralt i Uppsala. Bostadsmarknaden här har haft ett rejält tempo sen dess.

      Bröllop: Har inget direkt intresse av ett traditionellt bröllop med köpta smörgåstårtor och så vidare. Så att sätta ihop en festlig kväll för några nära och kära ska nog gå att ordna.

      Tack för inputen, väldigt bra poänger och något jag kommer kolla mer grundligt på.

      Radera
  2. Tänkte på det eftersom vi nämligen gått igenom detta de senaste 10 åren.

    Kontantinsats på huset ett par hundra tusen, renovering ytterligare en halv miljon, bröllop hundra tusen och nu två barn. För oss har dessa kostnader varit prio ett och nu kan vi fokusera på portföljen.

    Allt gott

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är superrimliga aspekter och det finns säkert mer därtill att lägga upp en plan för. Jag har i alla fall, enligt uträkningen i inlägget, ett tag till på mig att lösa det.

      Radera
  3. Så länge man planerar kan man agera. Blir kul att följa din resa.

    SvaraRadera
  4. Har också märkt att kostnaderna har ökat med tiden jag sparat. Jag visste ju inte när jag började spara att jag skulle ha barn några år senare. Det viktigaste för mig är att fortsätta jobba på för en högre passiv inkomst. Jag vet inte hur mycket som kommer behövas för att bli ekonomiskt fri men troligtvis är jag närmare målet om 5 år än jag är idag. Men mycket kan hända under tiden. Är ju inte säkert att man får vara frisk eller att man har möjlighet att jobba lika mycket som idag. Det man kan göra idag är dock att dra ner på sina onödiga utgifter och dåliga ovanor. För min del har jag dragit ner på socker och nästan slutat med alkohol helt. Detta är bra för både kropp och själ samt för ekonomin :-) Det bästa med att ha lite mer sparande är just tryggheten. Jag tror att den dagen jag blir ekonomiskt fri kanske det inte är lika lockande att sluta jobba helt? Men istället kan man jobba deltid eller skaffa någon annan hobby. Nu gick tankarna iväg... Vi får se när den dagen kommer :D Fortsatt lycka till i alla fall. Med vänlig hälsning Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt klart, en mer grundlig variant av det jag gjorde är att plocka fram till exempel tre olika framtidsscenarion. Men jag lägger hellre tid på att praktiskt förbättra nuvarande situation än att spekulera i ett kalkyldokument, som man bäddar får man ligga och så vidare :) Bra jobbat med alkoholen och sockret, väldigt svårt att motivera de utgifterna! Dagen då jag är ekonomiskt fri är jag OUT! I alla fall med det jag gör idag :)

      Radera
  5. Kul och bra jobbat med utgifterna! Är det för fasta kostnader eller allt?

    Själv har jag fasta kostnader på 80.000kr/år och täcker dom inom 4 år. Om 7 år slutar jag jobba helt då avkastningen ska täcka allt. Jag jobbar bara halvtid i dagsläget vilket är grymt!

    Kör hårt och lycka till! ..och ta vara på friheten när du får den, man vet aldrig vad som händer.

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera