måndag 6 februari 2017

Upp till bevis

Den egna firman rullar på, det har den gjort sedan dag ett för cirka sex år sedan. Idag rullar den på till den milda grad att jag jobbat från 08-20 och så kommer även resten av veckan att se ut. Det är ingen katastrof och jag vet om det i förväg, två bokningar överlappar och jag kommer inte runt det.

Det är däremot ett utmärkt tillfälle att fundera över tankegångar som jag själv haft och som jag vet är väldigt vanliga. Hårt jobb borde ge en belöning, snarast möjligt, "jag har förtjänat det". Antingen i form av någon ny pryl eller mer vanligt förekommande i mitt fall, i form av mat. Bristen på tid motiverar väldigt enkelt ett besök på sushi-stället runt hörnet.

En arbetsvecka som denna får vanorna kring sparsamhet visa framfötterna. Det finns redan ett gäng matlådor i frysen, när de tar slut går det smidigt att göra några nya tack vare storhandlingen för ett par veckor sedan. När det kommer till prylar så får de vänta, är det fortfarande ett rimligt köp om en månad kan jag fundera på det igen, rimligtvis är svaret nej. Jag ser det som väldigt osannolikt att något köpt som en belöning har ett långvarigt syfte.

Tack vare det kommer vinsten efter den här veckan bli så stor som möjligt och resultatet blir en aning kortare väg till friheten i och med de arbetade timmarna. Sparsamheten går hand i hand med att bestämma över sin tid och när de goda vanorna är på plats håller de en också flytande i mer pressade situationer.

2 kommentarer:

  1. Kul att det går bra. Bra att du tänker på disciplinen även om det är mycket jobb. Kämpa!

    Jag har lagt till dig bland mina favoritbloggar och det vore kul om du ville lägga upp min hos dig.

    Allt gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon och tack! Lägger absolut till dig i listan här.

      Radera